OBSESJA |
„Obsesja” to spektakl zrealizowany w ramach projektu „OBCY”, a poruszający problem dyskryminacji. Zespół Teatru Remus zebrał w nim autentyczne historie – świadectwa osób, które doświadczyły agresji na tle rasowym. Z tymi brutalnymi tekstami kontrastuje piękno odległych kultur, obecne w sztuce współpracujących przy realizacji spektaklu artystów zagranicznych: wybitnego irańskego flecisty Mohammada Rasouli, japońskiego tancerza butoh Ruiego Ishihary i Hany Umedy, aktorki wykonującej tradycyjny japoński taniec Nihon Buyo, a także w śpiewanych przez aktorów tradycyjnych wielogłosowych pieśniach z różnych krajów Afryki m.in. Maroka i Ugandy, a także Korsyki, Włoch, Brazylii i Bałkanów. Tytuł spektaklu nawiązuje do historii marokańskiego artysty, który podczas stypendialnego pobytu w Polsce został brutalnie pobity: „Po tym zdarzeniu (…) wciąż rozglądam się nerwowo, myślę o tym, że za chwilę ktoś może mnie zaatakować. To już jest obsesja.” obsada: Daniel Brzeziński, Gwidon Cybulski, Rui Ishihara, Dominika Jarosz, Sean Palmer, Mohammad Rasouli, Katarzyna Tekielska, Hana Umeda, Łukasz Wójcicki reżyseria: Katarzyna Kazimierczuk aranżacja muzyczna: Sean Palmer scenografia: Łukasz Żyłka wstęp bezpłatny za zaproszeniami
TEATR REMUS Teatr Remus należy do nurtu teatrów określanych mianem ”Trzeciego Teatru”, w których, oprócz wystawiania spektakli, w centrum zainteresowania leży sposób, w jaki teatr jest obecny w otaczającym go środowisku społecznym i kulturowym. Działalność Teatru odbywa się więc na dwóch równoległych i równie ważnych płaszczyznach: realizacji spektakli teatralnych oraz projektów o charakterze animacji społeczno-kulturowej. W latach 2001-2013, Teatr Remus zrealizował 14 autorskich spektakli, pokazywanych w Warszawie, Wrocławiu, OPT Gardzienice, TW Węgajty i Odin Teatret (Holstebro, Dania). Najnowsze spektakle, z lat 2010-2013, to: „Obsesja” (2013), „Rangoli” (adaptacja hinduskiego eposu „Ramajana”, 2012), „Echo” (spektakl-koncert tradycyjnych pieśni z różnych kultur, 2010), „Falanster” (monodram na motywach biografii Heleny Modrzejewskiej, 2010) i „Goście” (na podstawie książki Diane Ackerman „Azyl – opowieść o Żydach ukrywanych w warszawskim ZOO”, 2010). W ramach już prawie dziesięcioletniego cyklu działań z dziedziny animacji kultury w otaczającej Teatr Remus społeczności lokalnej warszawskiej dzielnicy Praga Północ, zrealizowaliśmy ponad 40 projektów animacji kultury dla ok. 30 tys. odbiorców, w których wykorzystujemy środki teatralne w celu budowania lokalnej tradycji kulturowej w środowisku adresatów. Od 2000 r. Teatr Remus stale współpracuje z międzynarodowym zespołem „The Bridge of Winds” przy Odin Teatret (www.pontedeiventi.net), a od 2011 r. – przy realizacji lokalnych projektów na Pradze - z Teatro La Madrugada z Mediolanu.
OBCY Projekt Teatru Remus, którego celem jest budowanie dialogu międzykulturowego poprzez przeciwdziałanie zjawiskom ksenofobii i rasizmu w Polsce oraz mobilizowanie odbiorców do reakcji na akty nietolerancji i dyskryminacji rasowej. Istnienie problemów rasowych w Polsce potwierdza wiele badań i raportów dotyczących ksenofobii i rasizmu, m.in. Europejskiej Komisji Przeciwko Rasizmowi i Nietolerancji, Stowarzyszenia Nigdy Więcej, Stowarzyszenia Interwencji Prawnej czy Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka. Autorzy tych raportów, opierając się na rozmowach z cudzoziemcami mieszkającymi w Polsce, jasno wskazują, że cudzoziemcy żyjący na czas dłuższy w polskim społeczeństwie czują wokół siebie mało przyjazną atmosferę, a ich poczucie braku bezpieczeństwa wzmaga przekonanie o ogólnym przyzwoleniu w Polsce na rasistowskie zachowania i postrzeganiu takowych jako ,,normalne” . Zadaniem projektu „Obcy” jest podjęcie publicznej dyskusji na temat nasilających się w Polsce zjawisk ksenofobii, a pretekstem do takiej dyskusji jest stworzony przez grupę spektakl „Obsesja”. Twórcy, budując przedstawienie z elementów tradycyjnej sztuki (archaicznych pieśni i tańców oraz skodyfikowanych form teatralnych) zaczerpniętych z wielu nurtów kulturowych (europejskich, afrykańskich, azjatyckich) oraz z tekstów dotyczących dyskryminacji rasowej, etnicznej i kulturowej, zebranych w rozmowach z imigrantami, pragną stworzyć przestrzeń dla refleksji i głęboko poruszyć widzów. Projekt Obcy uzyskał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz budżetu państwa. |